Jobmarketing – een baan vinden

Jobmarketing gaat over snel en effectief een baan vinden

Je weet wat je wil, bijvoorbeeld omdat je een koersonderzoek hebt gedaan, of omdat je dat altijd al wist, maar wat nu? Je kunt met mooie sollicitatiebrieven reageren op vacatures uit de krant en daarmee succes hebben. Maar wist je dat aan werkgeverszijde in eerste instantie vaak niet de sollicitatiebrief wordt bekeken, maar alleen het cv, en dat daaraan dan hooguit twee leesminuten (of nog minder!) worden besteed? In je cv moet je dus in die heel korte leestijd uit de verf komen.
En wist je dat ongeveer 70 procent van de banen via-via wordt vergeven? Dat betekent dat ‘netwerken’, hoewel niet ieders favoriete bezigheid, in veel gevallen noodzakelijk wordt.

Netwerken is goed te leren en kan dan ook leuk zijn. Om goed te kunnen netwerken is het onder meer van belang jezelf, als dat nodig is, kort maar krachtig neer te kunnen zetten tegenover onbekenden. Men noemt dat ook wel de ‘2 minutes of fame’ of de ‘elevator pitch’: een korte maar effectieve presentatie van jezelf die zolang duurt als je met die ene voor jou belangrijke persoon (denkbeeldig) in de lift staat. De kern daarbij: wat wil je dat die persoon over jou onthoudt, en misschien ook weer doorvertelt? Het meest effectief is dat hij/zij onthoudt welk probleem je voor een werkgever kunt oplossen. Dat is voor potentiële werk- of opdrachtgevers de meest relevante informatie; minder relevant voor hen (niet voor jou!) is wat jij graag zou willen. Het gaat er dus om dat je je pitch, je mini-verhaal, toespitst op de uitwerking die het op belangrijke anderen heeft.

Jobmarketing gaat over al dit soort onderwerpen: datgene wat je kunt doen om sneller en effectiever de baan te vinden die je wil. Daar hoort in ieder geval bij :

– in kaart brengen van je persoonlijke arbeidsmarkt: waar wil je werken? Denk daarbij aan het soort bedrijf of organisatie, maar ook aan de reisafstand; of misschien wil je zzp’er worden, waar en hoe en in wat?
– aanscherpen van je cv, zodat je zo goed mogelijk uit de verf komt
– schrijven van goede sollicitatiebrieven (die route is sóms nog steeds succesvol)
– voorbereiden en oefenen van je 2-minutes-of-fame
– leren netwerken
– adequaat sollicitatiegesprekken voeren
– ins en outs van social media: welke zijn voor jou van belang; ga je een schot hagel afvuren, of ga je heel gericht te werk?

Ik help je bij dit alles graag en van harte. Jobmarketing is de stap die logisch in het verlengde ligt als je bijvoorbeeld een koersonderzoek hebt gedaan, of al op een andere manier erachter bent waar je naartoe wil.

[home]

FacebooklinkedinFacebooklinkedin